Att använda sociala medier

Den här sidan är tänkt att ge alla en introduktion till att använda sociala medier. Du behöver efter att ha gått igenom den här sidan lägga lite tid på att själv utforska de sidor som tas upp. Men oavsett så är målet att få ut vår politik till fler människor. Sidan är upplagd med att ge några exempel på olika sociala medier och försöker förklara hur de kan användas.

Kolla på FILM 1 för att få en första introduktion hur jag tänker kring hur vi ska använda sociala medier.

Men, oavsett, så är du själv tvungen att testa själv för att komma igång. Och jag lovar att inget farligt kan hända! Vill du ha hjälp så hittar du på mig facebook eller på twitter (@MartinNeldn).

Blogg

Börja gärna med att kolla in FILM 2

Ordet kommer av engelskans ”webblogg”. Bloggen bygger på att man skriver saker som publiceras i den ordning som de skrevs. De som läser har även möjlighet att kommentera och du kan föra en dialog med dina läsare. Bloggen används för korta eller långa texter, bilder eller vad du vill. Här finns inga begränsningar. Du kan skaffa en blogg på exempelvis Allehanda.se eller St.nu. Du kan även använda vanliga blogghotell som wordpress.com . Alla plattformar är väldigt enkla att använda. Det är ungefär som att använda ett vanligt ordbehandlingsprogram. Kan du skriva i Word kan du skriva en blogg.

Partiföreningarnas hemsidor är uppbyggda utifrån en typisk bloggstruktur, så vet du ungefär hur det kommer att se ut.

• Använd bloggen för utveckla dina resonemang.
  • Du bör skriva här så ofta du kan och hinner. Hellre kort och ofta än långt och sällan. Skriver du sällan får du få som läser dig. Hellre bara en bild på dig själv i solen på väg till jobbet, än ingen uppdatering alls.
  • Du bör använda de andra sociala medier som finns att dra läsare till din blogg. På bloggen har du sedan plats att utveckla dina tankar.

Börja gärna med att se FILM 3

Facebook är ju då ett stort multinationellt företag som tjänar pengar på oss, men det är också ett effektivt sätt att sprida politik och olika arrangemang på. Eftersom det finns så många på facebook är ett effektivt sätt att sprida saker på. De funktioner som vi bör använda mest i vårt politiska arbete är följande:

• Vår egen personliga sida, ett utmärkt verktyg att sprida bra politiska artiklar till sina vänner (tex din blogg!)
  • Evenemang (Varje större arrangemang vi har bör vi sprida med hjälp av facebook, har vi tur får vi en snöboll i rullning. Här är det viktigt att bjuda in sina vänner, ibland kanske även om man själv inte ska gå, för att få dem att kanske bjuda in sina vänner)
  • ”Gilla”-sida. Du kan själv skapa en sida som andra kan gå in och gilla. Den ger ett officiellt intryck och du kan skriva saker i föreningens namn (den som skapade sidan kan ge flera personer administratörsrättigheter). Här kan man exempel länka till personer i föreningen som har en egen blogg.

skarmklipp2

Börja gärna med att kolla på FILM 4

Twitter är en mikroblogg där du måste formulera dig på 140 tecken. Korta, kärnfulla formuleringar är det som gäller, en sådan kallas för en ”tweet”. Twitter är ett utmärkt sätt att snabbt uppdatera sig själv och andra om nyheter. Många journalister och politiker har twitter så du når inte den stora massan, men däremot andra som kan skriva om det du gör på twitter. Läs om hur Maria Thunberg i Kramfors gjorde. På Twitter har man ett eget namn som börjar med ett @ (oftast sitt namn eller delar av ens namn, men man kan vara anonym om man vill det, Jonas Sjöstedt har exempelvis @jsjostedt ).  Sedan väljer du att följa andra personer på twitter, dvs du får ett flöde, liknande facebook, där de tweets som de du följer skriver publiceras.

Du kan följa vem du vill, det finns ingen som behöver godkänna att du får följa den. På samma sätt sätt kan andra följa dig och se det som du skriver. Betrakta därför Twitter som en rätt officiell kanal. Använd twitter för att få ut vad som händer i ditt politiska liv, vad du skriver på din blogg och vad du tänker på. Men det är även ett sätt att debattera politik med okända människor, både motståndare och vänner. Tonen kan ibland vara rätt hård, men bli inte förskräckt, idioter kan man blockera bort.

Hur gör du då för att få följare?

• Skriv ofta, du kan även bara skicka andras tweets vidare som du tycker är bra, en så kallad retweet
  • Använd så kallade hashtags när du skriver om ett speciellt ämne. Då kan andra som är intresserade av det ämnet hitta din tweet och gillar de det du skriver kanske de gillar dig. Vanliga hashtags på twitter inom politik är #vpol #svpol och #fempol . Men du kan även hitta på egna hashtags som Maria gjorde och hoppas att andra hänger på
  • Följ många andra, då är chansen stor att de väljer att följa dig. Det gäller speciellt om du vill ha lokala journalister som följare. De är utmärkta personer att få som följare som då kan ta del av vad du skriver och kanske kanske kan det bli en nyhet i en tidning av det.

Skarmklipp

Andra verktyg

Börja gärna med att kolla FILM 5

Vi får  ju inte glömma våra föreningars hemsidor. De är jätteviktiga verktyg som i stort fungerar som en blogg för varje förening. Samma sak gäller där som för en personlig blogg, uppdatera dessa ofta.

Sedan finns  det andra verktyg som Instagram, google+, youtube, Flicker etc etc etc där du kan sprida din politik. Instagram har massor med användare, men är endast till för bilder. Så gillar du bilder mer än text är det arenan för dig!

Youtube är filmkanalen och det kan vara lämpligt för varje förening att skaffa ett konto här för att lägga ut filmade arrangemang som 1:a maj etc. Det går sedan att använda på hemsida etc.

Andra verktyg som flicker, google + etc är självklart arenor man kan använda men de är inte ligga stora som de andra. Om du har begränsat med tid är min rekommendation att använda blogg, facebook och twitter och skippa alla andra.

Så där, då är det bara att sticka ut och testa! Lycka till!

/Martin Neldén

Vänsterpartiet Härnösand på Facebook