Nya personer på många av våra poster

Lina, Kalle, Carl-Fredrik och Alireza heter de som under året valts av medlemmarna till olika poster i Vänsterpartiet Härnösand. Vid förra medlemsmötet valdes Lina Bergström till ny ersättare i socialnämnden och Kalle Hultin till ny ordförande i Härnösandshus styrelse. Nytt vice kommunalråd är Carl-Fredrik Edgren sedan i somras och Alireza Samadi är partiordförande sedan i våras.

I sommar avgick Ingrid Nilsson som kommunstyrelsens vice ordförande. Till hennes efterträdare har Carl-Fredrik Edgren valts av medlemmarna.

– Att vara Vänsterpartist är för mig att kämpa för allas lika rätt i samhället. Vi har lyckats få igenom en del väldigt bra beslut i den riktningen, men det är mycket som återstår, säger Carl-Fredrik.

Nya namn i politiken

Lina Bergström och Alireza Samadi är relativt nya namn inom Vänsterpartiet Härnösand och båda brinner för ett mer jämlikt Härnösand. Lina Bergström har under sommaren haft den populära Hippie Foodtruck på Stora Torget i Härnösand.

Alireza Samadi valdes i våras till ny ordförande för partiföreningen i Härnösand och ser gärna att fler engagerar sig inom politiken och att fler hittar till just Vänsterpartiet:

– Jag valde att engagera mig politisk i Vänsterpartiet för jag vill att Härnösand ska vara en plats där alla har rätt till samma möjligheter. Vi har växande klyftor, en ökande främlingsfientlighet och en klimatkris som knackar på och där måste vi agera idag, säger Alireza Samadi.

Härnösandshus får ny ordförande i styrelsen

En som tidigare haft flertalet politiska uppdrag är Kalle Hultin som nu valts till posten som ordförande i Härnösandshus styrelse. Kalle har en lång och gedigen bakgrund inom Vänsterpartiet och ser fram emot uppdraget i Härnösandshus.

Vänsterpartiet i Härnösand har de senaste åren genomfört en rad förbättringar för härnösandsborna. Bland det viktigaste är en nollvision mot våld i nära relationer. Det har också genomförts kraftigt subventionerad kollektivtrafik samt projekt med sex timmars arbetsdag.