röd flagga

Organisera er digitalt på första maj!

Första maj är dagen då vi brukar samlas på gator och torg för att hämta kraft, kräva förändring och minnas tidigare segrar. Pandemin som ligger över oss som en blöt filt sätter stopp för detta.

Istället för att kunna samlas får vi hämta styrka i digitala möten, texter och inspelade tal med hopp om att åter kunna se röda fanor på gator och torg nästa år.

Pandemin har visat hur viktigt det är att vi bygger samhället tillsammans. Ett anorektiskt och privatiserat välfärdsbygge står inte pall när vindarna börjar vina. Trettio år av skattesänkningar, utförsäljningar och nedskärningar har lämnat stora hål i samhällsbygget som nu måste tätas. Det krävs en solidarisk politik där vi från vänster har svaren.

Vänsterpartiet är en motkraft mot en konservativ höger som vill skära ännu mer, marknadsfundamentalister som vill privatisera och en vilsen regering som inte vet hur man stavar till skattehöjningar för de rika. Det är lätt att kapitulera och tänka att vi struntar i detta.

Men vi kan inte bara ge upp för vi vill ju något annat. Vi samlar kraft här på första maj. Den dag som utropats till arbetarnas dag till minne av de som straffades med döden efter Haymarketmassakern 1 maj 1884. Då organiserade man sig. Vi måste göra det igen, vi som vill ha ett samhälle där direktörerna på Djursholm får skura sina egna dass utan statliga bidrag. Där det inte spelar någon roll vilka föräldrar du har. Där vi har ett samhälle som är till för alla.

Första maj är dagen då vi firar våra segrar som arbetarrörelse, men också blickar framåt. Vi måste ständigt vara i rörelse. Vi tillsammans måste göra allt som står i vår makt för ett rättvist Sverige, för ett Sverige där vi hejdar klimatförändringarna och ett Sverige där ditt kön, din sexuella läggning eller hudfärg inte spelar någon roll. Det är bara vi som kan göra det.

Sörj inte mer. Organisera dig! Du har inget annat att förlora än dina bojor!

Alireza Samadi, ordförande Vänsterpartiet Härnösand,

Helena Grönhagen, vice ordförande Vänsterpartiet Härnösand