Ådalen 31

90 år sedan Ådalen-31

Den stora börskraschen 1929 gjorde att folket i Ådalen drabbades av en enorm arbetslöshet med stor nöd och hunger som följd. I en del av skogsdistrikten i Ådalen var arbetslösheten 80-85 procent. Vid den här tiden fanns heller inte något arbetslöshetsunderstöd som idag. I Ådalen fanns dock ett stort politiskt engagemang. Arbetarpartierna hade drygt 84 procent av rösterna.

Sommaren 1930 utbröt en konflikt om lönesänkningar vid Marmaverken i Hälsingland, lönerna skulle sänkas med 4 öre i timmen. Dessutom skulle andra arbetsvillkor försämras. Protester utbröt från arbetarna men utan resultat. I oktober enades man och gick ut i strejk. Men bolaget plockade in strejkbrytare från en särskild organisation som redaföreningen finansierade.

I Utansjö pappersbruk utbröt sympatistrejk för kamraterna i Söderhamn. Den 13 maj 1931 kom strejkbrytare till Ådalen för att lasta massa på ångaren Milos vid Sandviken. De sympatistrejkande arbetarna samlades till ett demonstrationståg och de jagade bort strejkbrytarna. Då kallades en militärtrupp in för att upprätthålla lag och ordning.

Den 14 maj samlades man i Frånö folkets hus och krävde att strejkbrytarna skulle lämna Ådalen. Ett demonstrationståg med tusentals personer begav sig ner mot Lunde hamn. Där hade strejkbrytarna fått logi. När demonstrationståget var framme i Lunde hindrades de från att gå ner till hamnen. Det utbröt tumult och militären beordrade eld. Fem demonstranter dödades. Den unge trumpetaren Tore Andersson som gick i tåget blåste signalen: Eld upphör! Tack vare honom undveks ett ännu större blodbad.

Den 14 maj 2021 är det exakt 90 år sedan händelserna. Då organiserade sig arbetarna, och tog strid för sina rättigheter. Nu 90 år senare är strejkrätten åter under attack. De politiska partierna går tydligt mot höger men Vänsterpartiet står fortfarande fast.

Vänsterpartiet kämpar för asylrätten, för strejkrätten och för en ökad jämlikhet i samhället.

Låt oss aldrig glömma de som föll offer för militärens kulor!

Till minne av händelserna anordnas bland annat:

• ABF Västernorrland anordnar ett digitalt program på sin facebook-sida, med start kl. 10.00. Evenemanget kan du följa här: https://fb.me/e/2lOr5WLUa
  • En minnesstund vid Ådalsoffrens gravsten kommer att arrangeras och sänds sedan digitalt på Vänsterpartiet Kramfors.
  • Nätverket Ådalsmarschen kommer att anordna möjlighet att ensam eller i små grupper vandra sträckan Frånö-Lunde. De kommer att finnas på plats vid Frånö folkets hus mellan kl. 10.00 och 18.00, där de tillhandahåller kartor, producerade av Kramfors kommun. Läs mer om evenemanget på deras facebook-sida: https://www.facebook.com/adalsmarschen/