samlinsbild över personer på kommunlista

Ny ordförande och ny kommunlista för Vänsterpartiet Härnösand

Vänsterpartiet Härnösand beslutade vid senaste medlemsmötet vilka som blir deras representanter i kommande kommunalval. Åke Hamrin, Baran Hosseini, Alireza Samadi, Helena Grönhagen och Anders Bergkvist är namnen på de fem första på kommunlistan. Vid årsmötet söndag den 13/4 valdes också en ny ordförande för partiföreningen, Natalia Sjöberg.

Idag har Vänsterpartiet fyra mandat i kommunfullmäktige, men efter höstens val är målet att få ännu fler. Vid årsmötet valdes bland annat en ny ordförande och omval av tidigare styrelseledamöter. Att Vänsterpartiet är ett feministiskt parti märks också i styrelsesammansättningen där det är en majoritet av kvinnliga medlemmar.

Till ny ordförande valdes Natalia Sjöberg som arbetar som gymnasielärare inom NO-ämnen. Natalia har varit aktiv i partiet ett par år och har suttit med i styrelsen och sitter även med i Vänsterpartiet Västernorrlands styrelse. Hon bor i Härnösand tillsammans med man och barn.

Det känns väldigt roligt och jag är tacksam för att jag fått förtroendet att leda styrelsearbetet detta kommande valår. Jag ser fram emot att vi ska ha många spännande och givande aktiviteter där nyfikna härnösandsbor kan få komma och diskutera härnösandspolitiken med oss, säger Natalia.

Vid förra medlemsmötet klubbades också en helt ny kommunlista igenom och där finns flera nya namn, men även flera kända namn som funnits med ett tag i vänsterpolitiken. Alireza Samadi som varit ordförande 2020-2021 finns också med på den kommunlistan:

Efter valet hoppas vi på att kunna fortsätta driva vår politik mot en bättre och mer jämställd skola och mot ett hållbart arbetsliv inom vård och omsorg. Självfallet ska vi också fortsätta arbeta mot vinster i välfärden, säger Alireza.

Kommunlistans som klubbades igenom vid förra medlemsmötet innehåller en hel del nya namn men också flera kända namn som funnits med i vänsterpolitiken sedan tidigare. En av de som valdes in på listan är Helena Grönhagen.

Jag hoppas att vi kommer nå ut med vår politik till alla härnösandsbor och att vi får möjlighet att minska orättvisor och samtidigt jobba mot jämställdhet och allas lika värde. På arbetsplatsen, i skolan, i vården, överallt, säger Helena.

samlinsbild över personer på kommunlista

Första namnet på listan är en känd vänsterpolitiker i Härnösand, Åke Hamrin. Han har många års erfarenhet av att driva Vänsterpartiets politik och har haft många och långa förtroendeuppdrag i kommunen. Nu har Åke ett uppdrag som vice ordförande i skolnämnden och sitter även i kommunfullmäktige för V. Han är också gruppledare för Vänsterpartiet Härnösand. Annars är Åke en pigg pensionär och aktiv idrottare.

Andra namnet är en nykomling i härnösandspolitiken, Baran Hosseini. Baran har även hon lång erfarenhet av att driva vänsterpolitik i kommunal organisation, men då i Örnsköldsvik. Nu har Baran flyttat hit till Härnösand och tar med sig sin erfarenhet hit till Vänsterpartiet Härnösand. Hon har tidigare suttit i kommunfullmäktige i Örnsköldsvik och även startat upp Ung Vänster i Övik. Hon har också suttit med i Vänsterpartiet Västernorrland i fyra år och även ansvarat för antirasism där i två år. Baran arbetar som språkhandledare och administratör på arbetslivsförvaltningen, Härnösands kommun.

Den tredje personen på listan är Alireza Samadi och han har också funnits med i härnösandspolitiken ett tag. Han har sedan några år tillbaka varit ordförande för partiföreningen Vänsterpartiet Härnösand och sitter också med som ledamot i kommunstyrelsen i Härnösand. Annars jobbar Alireza som verksamhetskoordinator på RF-SISU Västernorrland.

Fjärde personen på kommunlistan har även han lång erfarenhet av politiken, Anders ”Bärsan” Bergkvist. Bärsan sitter idag som ledamot i kommunfullmäktige och i samhällsnämnden. När inte politiken är i fokus arbetar Bärsan på Resursgruppen, arbetslivsförvaltningen som arbetsledare.

Femte namn på listan är Helena Grönhagen. Helena har varit aktiv sedan länge och sitter idag som ersättare i kommunfullmäktige och är också vice ordförande i partiföreningen. Hon arbetar som stödpersonal inom LSS i Härnösands kommun.

För mer information, kontakta:

Natalia Sjöberg, ordförande. Telefon: 070-354 04 10. E-post: [email protected]