gratis mensskydd till unga

Äntligen gratis mensskydd för tjejer i Härnösand!

gratis mensskydd till ungaIdag tog skolnämnden ett beslut om att från och med höstterminen införa gratis mensskydd i grundskolorna (åk 4-9) samt vid Härnösands gymnasium.  Tanken är att installera automater med mensskydd på utvalda toaletter. Initiativet kommer från Vänsterpartiet Härnösand och de som drivit frågan aktivt har varit Alireza Samadi och Åke Hamrin som är 1:e vice ordförande i skolnämnden.
– Jag är stolt och glad över att vi äntligen kan presentera ett beslut som är ett viktigt beslut i jämställdhetssyfte, säger Åke Hamrin.
Vänsterpartiet Härnösand anser att det erbjuda gratis mensskydd på skolorna borde vara lika självklart som att det finns tvål och toalettpapper. Tyvärr finns fortfarande ett tabu kring mens där många unga känner skam och tycker det är pinsamt att prata med föräldrar och andra vuxna om mensskydd.
– Mensskydd är också en stor kostnad varje år, särskilt för familjer med låga inkomster. En del tjejer har inte råd med mensskydd och en del begränsas eftersom att de väljer att stanna hemma från skolan eller inte gå på aktiviteter under mensen. Ur jämställdhetssynpunkt är det självklart att det inte ska kosta mer bara för att du är tjej. Men det här är helt klart något som påverkar kvinnors ekonomi och hälsa på ett sätt som män inte påverkas, säger Alireza Samadi, ledamot i kommunstyrelsen för Vänsterpartiet.
Vänsterpartiet Härnösand är stolta och glada över beslutet och ser fram emot att se det bli verklighet till hösten.