Kampen går vidare

Valet 2014 är avslutat. Resultatet kommer för många av oss som ett slag i magen. Att Sd skulle göra ett bra val var egentligen ingen överraskning men att det skulle gå så här illa trodde i alla fall inte jag.

För Vänsterpartiet blev resultatet något av en besvikelse på riksplanet. Många av oss trodde nog  att vi skulle gå framåt i riksdagsvalet men resultatet blir att vi står still och stampar. I landstinget går vi rejält framåt och norpar nog ett mandat till. I kommunen backar vi något men får lika många mandat.

Det som börjar nu är en kamp för ett samhälle som tar tillbaka det som de senaste åtta årens högerpolitik förstört. Att vända på de 13% som lagt sin röst på Sd görs inte med några facebook-likes eller tal på torget. Det kommer krävas att vi som antirasister organiserar oss i kampen för ett rättvist och solidariskt samhälle, då slår vi undan benen för rasismen. Hur den kampen ska se ut hoppas jag att vi kommer vara många som tillsammans är med och formar. Många av oss är just nu lite trötta av allt valarbete men snart måste vi formera oss.

Jag vill uppmana alla att organisera sig, gärna i Vänsterpartiet, Ung Vänster eller Vänsterns studentförbund. Nu bygger vi det samhälle som kommer besegra rasismen. Vi har bara våra bojor att förlora, men en värld att vinna! Antirasister i alla länder, förena er!

/Martin Nelden, ordförande V Härnösand