• Våra prioritera...

Våra prioriterade frågor i Härnösand

I Härnösand är Vänsterpartiet det parti som står upp för och försvarar våra gemensamma rättigheter, trygghetssystem, och resurser.

Nollvision mot våld i nära relationer. Härnösands kommun har efter förslag från Vänsterpartiet infört en nollvision mot våld i nära relationer. Med detta beslut sänder vi i Härnösand ett tydligt budskap att kränkning av trygghet och frihet inte accepteras. Mäns våld mot kvinnor är ett av de största hoten mot kvinnors liv och hälsa och den farligaste platsen för många kvinnor är i det egna hemmet. Nu vill vi dra ett streck. Inte en människa till ska drabbas,

Visionen syftar till att öka medvetandet om problemet och hitta förebyggande rutiner och arbetssätt. Den ska också hjälpa till att öka kunskapen kring riskfaktorer, uppmuntra till samverkan med andra organisationer, som polisen, hälso- och sjukvården, länsstyrelsen och relevanta aktörer i civilsamhället.

Välfärden är i stort behov av mer resurser. Vi vill satsa på välfärden. Vård, skola och äldreomsorg präglas av personalbrist och en försämrad kvalité. Vi vill inte att privata ägare ska kunna plocka ut stora summor i vinst på vår välfärd. Vi motsätter oss alla nedskärningar av vår välfärd.

Vänsterpartiet vill satsa på sol- och vindkraft.  För att minska den fossila påverkan som våra bilar har på klimatet har vi fått igenom att ett busskort i Härnösand endast ska kosta 50 kronor/månad. För barn och ungdomar är det gratis att åka buss i Härnösand.

Vänsterpartiet försvarar arbetsrätten. Idag är arbetsrätten hotad då arbetsvillkor på många arbetsplatser har försämrats. Vi vill istället se en generell arbetstidsförkortning och att våra arbetsplatser har en god bemanning.